TOPSPORT

Om te komen tot een topprestatie is sportspecifieke kracht- en conditietraining voor de topsporter een absolute must! Helaas blijkt in de praktijk dat hier vaak te weinig of op een verkeerde manier aandacht aan wordt besteed. Als er al aanvullende fysieke trainingen plaatsvinden, dan is dit vaak veel te algemeen en eenzijdig en ontbreekt de vertaalslag naar de sportspecifieke situatie.
Onze conditietrainer (top)Sport richt zich op zowel individuele als teamsporten (o.a. voetbal, tennis, volleybal, vechtsporten) en gaat uitgebreid in op de prestatiebepalende factoren per sport. Hierbij zal er in het bijzonder worden gekeken, welke invloed wij als fysieke trainers kunnen hebben op het leveren van een topprestatie. Er zullen tijdens deze specifieke en doelgerichte trainingen diverse sportspecifieke testen en een groot scala aan uitdagende, vernieuwende trainingsvormen worden aangeboden.

Topsport trainingen

Tijdens de kracht- en conditietrainingen (top)Sport komen onder andere de volgende onderwerpen aan bod:
  • Sportspecifieke loopscholing aan de hand van bewegingsanalyses
  • Analyse prestatiebepalende factoren in de topsport
  • Krachttraining voor topsporters (o.a. explosieve kracht, maximale kracht, sprongkracht)
  • Snelheidstraining voor topsporters (o.a. start- en reactiesnelheid en versnellingvermogen)
  • Uithoudingsvermogen voor topsporters
  • Diverse oefenvormen ter verbetering van de intra- en intermusculaire coördinatie
  • Specifieke core stability trainingen
  • Onderbelasting, overload en overbelasting bij topsporters
  • Revalidatie na een blessure

Een praktijkvoorbeeld van MvB TRAINING en 
Were-Di Tilburg dames 1 Hockey

 ‘We waren niet zo supergespierd als we dachten’  

In topsport zijn specifieke eigenschappen belangrijk maar details nog belangrijker! Dat ondervonden ook de hockeysters van Dames 1 van Were Di. Om te promoveren naar het hoogste niveau in Nederland diende er breder getraind te worden. Met een personal trainer(gericht op functionele kracht en conditietraining) van MvB TRAINING komt dat doel nu meer in zicht.

‘We hebben hier echt profijt van.’

‘Andere ploegen oogden fitter. En je wilt het spel zeker niet verliezen op dat vlak’, zegt Inge Dankers. De speelster van Dames 1 van Were Di had met haar team een doel centraal gezet: promotie naar de Hoofdklasse afdwingen. Maar de ploeg uit Tilburg kwam er dus al snel achter dat het dan een volgende stap in fitheid diende te zetten.

Mijn hockeytrainer en coach traint drie keer per week op hockeygebied, waarbij kracht-, loop- en rompstabiliteitstraining dan een onderdeel zijn van het geheel. ‘Ik weet natuurlijk wel een beetje hoe je specifiek moet trainen, maar ik ben geen specialist’, aldus de coach.

Daarop ging het team op zoek naar versterking. Via MvB TRAINING kwam Were Di zo uit bij personal trainer Miel van Berkel. ‘Ik zag een heel gemotiveerde groep, die écht beter wil worden’, zegt hij. ‘Maar ik zag ook dat de vraag vanuit de groep terecht was: ze wilden sneller worden op de eerste meters en de core stability trainen. Ik merkte inderdaad dat ze daarop wat verloren.’

In de eerste trainingen van Miel ging de groep aan de slag met de zogenaamde kettlebell oefeningen, in combinatie met een medicinbal. ‘Ik hoorde veel teamgenoten na de trainingen over spierpijn’, zegt Inge. ‘Dus we waren niet zo supergespierd als we zelf dachten dat we waren, ook al staan we veel op het veld.’ Miel: ‘Bij hockey komen vaak rugklachten terug omdat de sport vanuit een voorovergebogen positie wordt beoefend. Als er vervolgens alleen op het hockeyonderdeel wordt getraind, blijven de buikspieren onderontwikkeld, met rugklachten tot gevolg.’

En bij het opbouwen van de snelheid op de eerste meters dient er getraind te worden op de explosiviteit, legt de personal trainer uit. ‘Bij hockey train je die anders dan bij de honderd meter. Omdat je altijd beweegt vanuit de beweeglijkheid. Dus moet je ook de wendbaarheid trainen, daar zijn de core stability oefeningen voor.’ Inge: ‘We werkten vooral in duo’s of in groepsverband. Dat vond ik een sterk punt van de trainingen, omdat je zo elkaar motiveert. Je vraagt van elkaar het uiterste.’

‘Je ziet dat je met een specialist verder komt. Die schijnt eens een ander licht op de zaken’, aldus Janneke. ‘Vanuit de groep proefde ik ook dat ze dachten: Ja, zo gaat we stappen zetten.’ Het beste is om dit elke week te doen. Van meer kracht en explosiviteit hebben we echt profijt. Je wordt er echt krachtiger van in de duels en kunt klappen veel beter opvangen.’ Miel geeft hen opdrachten mee zodat ze ook zonder hem kunnen werken. ‘Ik denk dat wij hiermee ons doel kunnen halen’, zegt Inge. Promoveren naar de Hoofdklasse dus.

Interesse?

Hebben wij uw interesse gewekt en ziet u ook de voordelen van deze trainingen, door een van onze gespecialiseerde trainers. Neem vrijblijvend contact met ons op. We gaan graag met u in gesprek om gezamenlijk alle doelen, wensen en mogelijkheden te bekijken. 

Locatie MvB TRAINING
Het MvB TRAINING outdoor trainingspark zit aan de Ambrosiusweg in Hilvarenbeek, net voor de hoofdingang van Strand en Speelland Beekse Bergen. Het trainingspark is volledig uitgerust met voldoende materiaal voor de sportactiviteiten, zoals een outdoor gym voor individuele trainingen, bootcamps, activiteiten voor grotere groepen, vier tennisbanen. 7 jeu de boulebanen, kleedruimtes met douchegelegenheid en een kantine met terrras op het zuiden. Een uniek concept in de regio.

Locatie Sportcomplex
Ambrosiusweg 11
5081 NV Hilvarenbeek

Aanmelden voor onze trainingen gaat via de Fitmanager app die u kunt downloaden in de App Store of Google Play Store. U ontvangt van MvB TRAINING een e-mail waarmee u uw account kunt activeren. 

Copyright © mvbtraining.nl | Website gerealiseerd door:
 Van Laarhoven Websites